1,615 بازدید

تفسير سوره بلد

تفسير سوره بلد

آيه
(1) لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (2) وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ
(3) وَوَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ (4) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِى كَبَدٍ
(5) أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ (6) يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُّبَداً
(7)أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ

ترجمه
به اين شهر (مكّه) سوگند.
در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى.
به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند.
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم.
آيا مى‏پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟
مى‏گويد: مال فراوانى تباه كردم
آيا گمان مى‏كند احدى او را نديده است؟

نکته ها
در قرآن سه بار جمله «لا اُقسم» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‏اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‏خورم) معنا كرده‏اند و گروهى آن را (سوگند نمى‏خورم) ترجمه كرده‏اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم اَمن الهى و اولين خانه‏اى است كه براى نسان قرار داده شد. جمله «و انت حلّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو  را در آن حلال مى‏دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را حلال مى‏شمرند سوگند نمى‏خورم. و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‏توانى بگيرى.
«كَبَد» به معناى سختى و «لَبَد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‏اند. اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‏هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لقد خلقنا الانسان فى كبد» حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: دنيا خانه‏اى است كه با سختى‏ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة»گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «هذا البلد» كه مكّه است، مراد از «والد و ما ولد» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‏اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «اهلكت مالاً لبداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج‏24، ص‏284 آمده است.

پيام ها
1- سرزمين‏ها مى‏توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا اقسم بهذا البلد»
2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. «هذا البلد….هذا البلد»
3- ارزش زمين‏ها به ارزش ساكنان آنهاست. «و انت حِلّ بهذا البلد» (سوگند به مكّه به خاطر حضور پيامبر)
4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «و ما ولد»
5 – زندگى بشر در متن مشقت‏ها و سختى‏ها قرار دارد. «فى كبد»
6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «اهلكت مالاً لبدا»
7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. «ايحسب ان لن يقدر عليه احد… ايحسب ان لم يره احد»
8 – نتيجه هر محاسبه‏اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. «ايحسب… ايحسب»
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «ايحسب ان لن يقدر عليه احد»
10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «اهلكت مالا لُبداً»

توضيحات
سوره بلد، بيست آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از «بلد»، شهر مكّه است كه مورد سوگند خداوند قرار گرفته است.
سوره با سوگند آغاز شده و با اشاره به نظام توالد و تناسل انسان، زندگى اين دنيا را همراه با تلاش و زحمت معرّفى مى‏كند.
آنگاه انسان‏هاى غافل و مغرور را مورد سرزنش قرار داده و به نعمت‏هاى با ارزشى كه خداوند به انسان عطا كرده اشاره نموده و راه سپاس از اين نعمت‏ها را رسيدگى به محرومان و خدمت به يتيمان بيان مى‏دارد.
البتّه در برابر اين نعمت‏ها، انسان‏ها دو گروه مى‏شوند، گروهى سپاس‏گزار كه عاقبتى ميمون و مبارك دارند و گروهى كفران پيشه كه پايانى شوم و سخت در انتظار آنهاست.

منبع : سايت حجت الاسلام قرائتي

None found.

مطالب مرتبط

یک نظر

  • عالیه و از مفسران نیز تقدیر و تشکر به عمل می یارم و کلاً استفاده مفید بردم همیشه از این کارا بکنین

پاسخ دهید


طراحی سایت
You might also likeclose

وبلاگ سازمان پزشکی قانونی کشور

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟

نام‌نویسی برای این سایت

به وبلاگ داخلی سازمان پزشکی قانونی کشور خوش آمديد.

از طریق فرم‌های روبه‌رو می‌توانید در وبلاگ عضو شوید، و یا اگر پیش‌تر عضو شده بودید، وارد وبلاگ شوید.